Adviseur Strategische Huisvesting

Adviseur Strategische Huisvesting

Opdracht

De kantoorhuisvesting van de gemeente loopt qua omvang en functionaliteit tegen grenzen aan en leidt tot een tekort aan passende werkplekken. Er komen steeds meer vragen vanuit de organisatie voor kleine en grotere aanpassingen in ruimte, functionaliteit en werkplekken in de dienstgebouwen. Het aantal medewerkers van de gemeente groeit, tegelijkertijd zien we ook een verandering in hoe medewerkers werken en wat dit vraagt van een kantoor. Hierdoor zal er voor de huidige dienstgebouwen voor de langere termijn onderzocht moeten worden hoe de gemeentelijke organisatie het beste kan worden gehuisvest.

Er is een integraal onderzoek uitgevoerd naar de huisvesting van de gemeente op langere termijn. Deze verkenning wordt nu uitgewerkt tot een advies om zo te komen tot een plan dat het beste aansluit bij de ontwikkeling en veranderende behoeftes van de organisatie.  

Een analyse van de organisatie heeft laten zien dat er op een drietal sporen ontwikkeling noodzakelijk is. In 2024 is dit richtinggevend uitgewerkt langs de lijnen: ambtelijk vakmanschap; hoe we werken en organiseren en sturing en inrichting. De ontwikkeling gaat in de basis over ‘de cultuur’ in de organisatie. Met interventies op gedrag, houding, competenties en vaardigheden zal de komende jaren gewerkt worden aan een ‘warm zakelijke’ organisatie, waarin afspraken worden gemaakt en nagekomen, waarin resultaten worden gehaald door vertrouwen te geven, verantwoordelijkheid te nemen en verantwoording af te leggen. Deze nieuwe manier van werken
moet zich vertalen in een huisvestingsvisie waar een uitgewerkte kantoorinrichting met de juiste balans tussen verschillende soorten werkplekken op aan moet sluiten. 

De publieksruimtes en balies in de dienstgebouwen en buitenlocaties moeten aansluiten bij de behoefte en ontwikkelingen in dienstverlening op lange termijn. Vanuit de visie op dienstverlening met de Nijmegenaar centraal is het dus ook van belang naar de inwoners en de stad te kijken in het huisvestingsplan. Uiteraard spelen ook financiën, haalbaarheid, duurzaamheid, de impact op de organisatie en op de stadsontwikkeling een grote rol in de afwegingen over het beste scenario. 

Er is al veel voorwerk verricht. De opdracht is om wat er nu ligt verder uit te werken en een huisvestingsvisie die aansluit bij de organisatieontwikkeling en de nieuwe manier van werken uit te werken en bij interne en externe stakeholders te toetsen. Hiermee kan een breed gedragen huisvestingsplan voor de gemeente Nijmegen opgeleverd worden. Je maakt als deskundig adviseur deel uit van een projectteam, met deelname vanuit FZ, Vastgoed, P&O en financiën, dat je voor onderzoek en organiseren kan ondersteunen. Voor specifieke onderdelen zal aangesloten worden door collega’s van stadsontwikkeling, duurzaamheid, dienstverlening en communicatie. 


Vereisten / knock-outcriteria 

1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo master niveau;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met vergelijkbare huisvestingsvraagstukken voor gemeenten of vergelijkbare overheidsorganisaties; 
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als adviseur strategische huisvesting;
4. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het uitwerken van huisvestingsplannen ter ondersteuning van organisatievisie of de werkvisie;
5. Per direct beschikbaar en geen concrete vakantieplannen voor de komende 9 maanden (Benoem dit duidelijk in het cv).


Selectiecriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)

6. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met vergelijkbare huisvestingsvraagstukken voor gemeenten of vergelijkbare overheidsorganisaties (60 punten);
 a. 3 jaar aantoonbare werkervaring (0 punten);
 b. Meer dan 3 jaar aantoonbare werkervaring (20 punten);
 c. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring (40 punten);
 d. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring (60 punten);


7. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het uitwerken van huisvestingsplannen ter ondersteuning van organisatievisie of de werkvisie, beschrijf dit in beknopte maar concrete voorbeelden (40 punten);
 a. geen concrete voorbeelden (0 punten);
 b. 1 concreet voorbeeld (20 punten);
 c. 2 concrete voorbeelde (40 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Aanpassingsvermogen;

  • Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling);

  • Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk);

  • Luisteren;

  • Strategisch denken;

  • Politiek sensitief;

  • Resultaatgericht werken;

  • Samenwerken;

  • Kritisch;

  • Analyserend vermogen.

 

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 10 juli 2025. 

BrancheOverheid
LocatieNijmegen
Reageer voor4-7-2025 om 12 uur
StartdatumZ.s.m.
Einddatum1 maart 2026
Uren16
StatusOpen
Pdf aanvraag
terug